ul. Piękna 24/26A, 00-549 Warszawa
+48 795 565 855
biuro@wolontariatpracowniczy.pl

Wolontariat wprost z biznesu (Życie Warszawy, 15.06.2005)

Wolontariat pracowniczy na serio!

Wolontariat wprost z biznesu (Życie Warszawy, 15.06.2005)

Wolontariusze wprost z biznesu

Wolontariat pracowniczy w Polsce dopiero się rozkręca, głównie  dzięki korporacjom, które w statusie mają wpisane działanie na rzecz innych.  Pomagać można na różne sposoby, nie tylko oferując wsparcie finansowe. Można  udzielać korepetycji dzieciom mającym trudności w szkole, organizować zbiórki  niepotrzebnej odzieży czy tak jak jedna z firm – zorganizować transport na  wycieczkę dzieciakom z domu dziecka. Pomysłów jest wiele. Wolontariat  pracowniczy polega na zaangażowaniu się pracowników firm w działalność  wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych.

[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Pracownicy-wolontariusze  świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym  swoje umiejętności i zdolności zawodowe i rozwijając talenty i pasje – mówi Izabela Kubiak z Centrum Wolontariatu. – Firma  wspiera pracownika w tych działaniach. Jak to robi – zależy od jej kultury  organizacyjnej: deleguje go w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie  logistyczne czy też finansowe.[/pix_box]

Są pierwsi

Wolontariat Biznesu to pierwszy tego rodzaju program  pozarządowy w Polsce realizowany od 2001 roku przez Centrum Wolontariatu w  Warszawie i jego partnerów.[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Program przyczynia się do pogłębiania dialogu  firmy z pracownikami, z jej najbliższym otoczeniem oraz prowadzi do  zaangażowania się pracowników w społeczności lokalne, do budowania wizerunku  biznesu odpowiedzialnego społecznie – uważa Izabela Kubiak.[/pix_box]  Firmy, które od  początku zaangażowały się w program, to Telekomunikacja Polska, Commercial Union  i Citibank Handlowy. Przedstawiciele Centrum Wolontariatu podkreślają, że  niezwykle ważne jest, aby pracownicy robili to, co chcą robić, żeby im nie  narzucać swoich pomysłów i projektów.

[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Program ma być szyty na miarę. Dlatego  określamy jego cele uwzględniając motywacje i potencjał firmy, analizujemy  potrzeby i możliwości pracowników – mówi Izabela Kubiak. – Programy pomocy są  autorskie, my jedynie jesteśmy takim łącznikiem między pomagającymi a  potrzebującymi tej pomocy. Planujemy większe imprezy, ale nie chcemy urządzać  głośnych akcji, bardziej zależy nam skupieniu się na samym pracowniku, jego  indywidualnych projektach.[/pix_box]

Wzajemne korzyści

Ten biznes się opłaca, bo korzyści osiągają obie strony, także  ta, która daje. Wolontariusz ma satysfakcję z tego, że robi coś pożytecznego i  wartościowego na rzecz innych. Ma okazje rozwijać się i doskonalić, praca w  wolontariacie jest krokiem do samodoskonalenia się. [pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”] – Zaangażowanie na rzecz  innych staje się często inspiracją i ujściem dla kreatywnego myślenia, sposobem  na realizowanie zainteresowań i pasji, ale i sposobem na odreagowanie stresów  zawodowych – wylicza Izabela Kubiak. – Pomaganie innym często pozwala nam  przełamywać negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami,  niepełnosprawnością, AIDS czy uzależnieniami.[/pix_box]

Jak cię widzą

[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]Zaangażowanie w wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i samej firmie. Pozwala zintegrować się pracownikom,  zwiększa ich satysfakcję z pracy w danym miejscu, podnosi kwalifikacje – pozwala  na zdobywanie nowych umiejętności, doświadczeń, wykorzystuje zainteresowania i pasje. -Plusem jest także wzmocnienie więzi emocjonalnych z firmą. Takie  doświadczenia pomagają zatrzymać pracowników i szybciej zdobyć nowych,  wartościowych ludzi – uważa Izabela Kubiak. Nie bez znaczenia jest także  wizerunek zewnętrzny firmy. Te, które udzielają się na rynku, świadcząc różnego  rodzaju pomoc, biorąc udział w akcjach charytatywnych na rzecz innych,  postrzegane są jako firmy pozytywne, z misją. Niewątpliwie podnosi to prestiż i  markę. – Firma działająca w wolontariacie pracowniczym zdobywa poparcie ze strony społeczności lokalnej, dzięki czemu sprawniej i lepiej funkcjonuje w otoczeniu –  mówi Izabela Kubiak.[/pix_box]

Autor: Maja Kupiszewska
Źródło: Życie Warszawy
Data: 2005-06-15