Wolontariat wprost z biznesu (Życie Warszawy, 15.06.2005)
Wolontariusze wprost z biznesu
Wolontariat pracowniczy w Polsce dopiero się rozkręca, głównie dzięki korporacjom, które w statusie mają wpisane działanie na rzecz innych. Pomagać można na różne sposoby, nie tylko oferując wsparcie finansowe. Można udzielać korepetycji dzieciom mającym trudności w szkole, organizować zbiórki niepotrzebnej odzieży czy tak jak jedna z firm – zorganizować transport na wycieczkę dzieciakom z domu dziecka. Pomysłów jest wiele. Wolontariat pracowniczy polega na zaangażowaniu się pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych.
[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Pracownicy-wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i zdolności zawodowe i rozwijając talenty i pasje – mówi Izabela Kubiak z Centrum Wolontariatu. – Firma wspiera pracownika w tych działaniach. Jak to robi – zależy od jej kultury organizacyjnej: deleguje go w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne czy też finansowe.[/pix_box]
Są pierwsi
Wolontariat Biznesu to pierwszy tego rodzaju program pozarządowy w Polsce realizowany od 2001 roku przez Centrum Wolontariatu w Warszawie i jego partnerów.[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Program przyczynia się do pogłębiania dialogu firmy z pracownikami, z jej najbliższym otoczeniem oraz prowadzi do zaangażowania się pracowników w społeczności lokalne, do budowania wizerunku biznesu odpowiedzialnego społecznie – uważa Izabela Kubiak.[/pix_box] Firmy, które od początku zaangażowały się w program, to Telekomunikacja Polska, Commercial Union i Citibank Handlowy. Przedstawiciele Centrum Wolontariatu podkreślają, że niezwykle ważne jest, aby pracownicy robili to, co chcą robić, żeby im nie narzucać swoich pomysłów i projektów.
[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]- Program ma być szyty na miarę. Dlatego określamy jego cele uwzględniając motywacje i potencjał firmy, analizujemy potrzeby i możliwości pracowników – mówi Izabela Kubiak. – Programy pomocy są autorskie, my jedynie jesteśmy takim łącznikiem między pomagającymi a potrzebującymi tej pomocy. Planujemy większe imprezy, ale nie chcemy urządzać głośnych akcji, bardziej zależy nam skupieniu się na samym pracowniku, jego indywidualnych projektach.[/pix_box]
Wzajemne korzyści
Ten biznes się opłaca, bo korzyści osiągają obie strony, także ta, która daje. Wolontariusz ma satysfakcję z tego, że robi coś pożytecznego i wartościowego na rzecz innych. Ma okazje rozwijać się i doskonalić, praca w wolontariacie jest krokiem do samodoskonalenia się. [pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”] – Zaangażowanie na rzecz innych staje się często inspiracją i ujściem dla kreatywnego myślenia, sposobem na realizowanie zainteresowań i pasji, ale i sposobem na odreagowanie stresów zawodowych – wylicza Izabela Kubiak. – Pomaganie innym często pozwala nam przełamywać negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami, niepełnosprawnością, AIDS czy uzależnieniami.[/pix_box]
Jak cię widzą
[pix_box bg=”#eeeeee” color=”#222222″ border_size=”2″ border_style=”none” border_color=”#dddddd”]Zaangażowanie w wolontariat pracowniczy przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i samej firmie. Pozwala zintegrować się pracownikom, zwiększa ich satysfakcję z pracy w danym miejscu, podnosi kwalifikacje – pozwala na zdobywanie nowych umiejętności, doświadczeń, wykorzystuje zainteresowania i pasje. -Plusem jest także wzmocnienie więzi emocjonalnych z firmą. Takie doświadczenia pomagają zatrzymać pracowników i szybciej zdobyć nowych, wartościowych ludzi – uważa Izabela Kubiak. Nie bez znaczenia jest także wizerunek zewnętrzny firmy. Te, które udzielają się na rynku, świadcząc różnego rodzaju pomoc, biorąc udział w akcjach charytatywnych na rzecz innych, postrzegane są jako firmy pozytywne, z misją. Niewątpliwie podnosi to prestiż i markę. – Firma działająca w wolontariacie pracowniczym zdobywa poparcie ze strony społeczności lokalnej, dzięki czemu sprawniej i lepiej funkcjonuje w otoczeniu – mówi Izabela Kubiak.[/pix_box]
Autor: Maja Kupiszewska
Źródło: Życie Warszawy
Data: 2005-06-15